Sluiten

Steun Global Voices en doneer vandaag nog!

Onze vrijwilligers over de hele wereld zetten zich elke dag in om verhalen te schrijven of te vertalen die je nergens anders leest. Maar hiervoor hebben we jouw hulp nodig. Steun onze editors, onze technologie en onze projecten met een donatie aan Global Voices!

Doneer nu

Zie je al die talen? Wij vertalen de artikelen van Global Voices en maken zo burgermedia uit de hele wereld beschikbaar voor iedereen.

Azerbeidzjan: Nieuwssite geblokkeerd?

Na een recent verbod op buitenlandse uitzendingen [en] in het land werd op donderdag de inhoud van een toonaangevende nieuwssite, die gezien wordt als onafhankelijker dan de meeste nieuwssites in Azerbeidzjan, vervangen door een bericht aan de lezers dat het “project is beëindigd”.

Een dag later, nadat de autoriteiten beschuldigingen hadden ontkend dat zij achter de verdwijning van day.az zaten, stond er een nieuw bericht waarin werd uitgelegd dat de site wegens technische redenen niet bereikbaar was en na 25 februari weer online zou zijn.

Weblogs van mediaspecialisten en -analisten in Azerbeidzjan waren echter niet overtuigd. In een uitgebreid artikel op het nieuwe weblog Frontline Club beschrijft Global Voices-auteur Ali S. Novruzov bijvoorbeeld in detail de opeenvolging van gebeurtenissen [en]:

Eerst stond er op day.za en verwante sites (zoals dayaz.com en today.az) een bericht dat de website was geblokkeerd wegens “onbekende redenen”; vervolgens “wegens technische problemen”; en ten slotte “project is beëindigd”. Nu staat er: “De site is tijdelijk niet bereikbaar vanwege technische problemen” en “is na 25 februari weer online”. Verder meldde Osman Gunduz van het Azerbeidzjaanse Internet Forum dat de gegevens over day.az vreemd genoeg uit de National Domain Database waren verwijderd [AANVULLING: Ze zijn nu weer terug. Ga naar whois.az voor meer informatie].

Volgens het weblog zijn velen ervan overtuigd dat de site om politieke redenen is verdwenen. Arzu Geybullayeva van Flying Carpets and Broken Pipelines meldt dit ook [en]:

In Azerbeidzjan konden we vandaag opnieuw zien hoe ver de regering kan gaan in haar pogingen om de vrijheid van meningsuiting in dit land volledig onder controle te krijgen.

[…]

Volgens sommigen lag het aan het interview dat de website publiceerde waarin Berezovski de [voormalige] president van de Russische Federatie, Vladimir Poetin, beschuldigde van corruptie en van het verzamelen van 40 miljard dollar op buitenlandse bankrekeningen.

Wat de reden ook is, het beeld in Azerbeidzjan is duidelijk: hoe meer je laat zien dat je niet bij de grote massa hoort in dit land, hoe strenger je wordt gestraft. Sommigen worden gearresteerd, sommigen worden verbannen, sommigen wordt voor altijd het zwijgen opgelegd.

Een Amerikaanse journalist in Azerbeidzjan bood ondertussen in Thoughts on the Road meer details [en] over beschuldigingen dat Rusland achter de actie zat:

[…] Volgens mijn informatie – afkomstig van een bron die met journalisten werkt – werd de nieuwsportal geblokkeerd nadat er een interview op was gepubliceerd met de voormalige Russische oligarch Boris Berezovsky. In het interview beschuldigde Berezovsky Poetin ervan dat hij Russisch geld overhevelde naar zijn eigen bankrekening.

Poetin zou de Azerbeidzjaanse president persoonlijk hebben gebeld en hebben gevraagd om de site te blokkeren.

Ik kan dit verhaal uiteraard niet verifiëren en ik kan het interview niet lezen. […] De website Day.Az is geblokkeerd.

[…]

[…] De politieke gevolgen hiervan zijn nog onduidelijk. Hoewel Day.Az een groot lezerspubliek had, is mijn indruk dat het geen veelgebruikte bron van informatie was. Maar je moet je toch afvragen welk effect de beslissing van de president zal hebben. […] Het is toch een vreemd idee dat de voormalige Russische president de Azerbeidzjaanse president voorschrijft hoe hij met de media moet omgaan. […]

Sindsdien meldt Novruzov, in een aanvulling op zijn artikel op Frontline Club, dat een nieuwsagentschap van een anonieme ambtenaar heeft gehoord dat de actie deels was ingegeven door bezorgdheid over de betrekkingen met Rusland.

Maar zelfs als de site weer terugkomt, vindt Flying Carpets and Broken Pipelines de officiële verklaring nog steeds niet overtuigend. Het weblog is er bovendien niet zeker van of day.az ooit weer hetzelfde zal zijn:

Het lijkt erop dat de website alleen ontoegankelijk was vanwege interne herstructureringswerkzaamheden en dat de site gisteren niet vanwege politieke bedoelingen of factoren is geblokkeerd. […]

Maar waarom liet de website dit dan niet vooraf aan de lezers weten (wat ze meestal doen als er aan de portal wordt gewerkt) en waarom verschenen de berichten met de reden voor het afsluiten pas een paar uur later?

De toekomst van day.az is dan ook nog steeds onzeker, om onbekende, of om bekende maar onware redenen. De website day.az zal waarschijnlijk weer online gaan, maar het is niet duidelijk of dit op dezelfde manier zal zijn als voor de blokkade: als objectief, nauwkeurig en betrouwbaar online nieuwsportal…

Start een discussie

Auteurs graag inloggen »

Regels

  • Alle reacties worden beoordeeld door een moderator. Verzend je reactie maar één keer, anders kan deze als spam worden gemarkeerd.
  • Wees respectvol tegen elkaar. Reacties met hatelijke opmerkingen, obsceniteiten en persoonlijke aanvallen worden niet goedgekeurd.